“Ni Baru Betul Berd4kwah, Bukan Bawak Kereta Kat Padang Pasir Sambil Buat Lagu” – Netizen Seronok Tengok Cara D4kwah Ebit Lew Di Brazil

Pendkwah bebas, Ustaz Ebit Lew baru-baru ini ‘meng3jutkan’ ramai orang apabila beliau mengambil keputusan untuk meneruskan misi kemanusiaan dan d4kwahnya ke Sao Paolo, Brazil.

Menerusi kemas kini yang dikongs1kan di media sosial rasmi miliknya, Ebit memulakan program kemanusiannya dengan membantu gel4ndangan yang berada di sana, selain bertemu dengan paderi di Gereja Besar di sana.

Dalam masa yang sama, beliau turut melawat kawasan yang didkwa berb4haya dan memberikan cenderamata kepada ketua kawasan tersebut sebagai tanda ingatan.


Terbaharu, Ebit yang masih lagi berlegar-legar di Sao Paolo memberitahu, penduduk di sana memanggilnya dengan panggilan Prince Mohamad.

“Tadi pusing dan sebarkan kasih sayang. Ramai senyum dan semua pusing pandang saya. Kami berkongsi rezeki dan berkasih sayang di area pulau di Brazil.

Paling terkejut mereka panggil Prince Mohamad. Gelak jer saya. Ramai kata mereka tak pernah tengok orang macam saya sampai sini.

“Syukur rasa. Terasa baik orang sini. Semua orang akan tunjuk saya. Bila saya senyum mereka akan senyum gembira. Diaorang excited betul tengok saya.

Nabi Muhammad saw ajar kemana sahaja kita pergi sebarkan salam, beri makan dan bangun malam doa kebaikan buat semua,” tulisnya.

Meninjau di rungan komen, rata-rata memuji usaha dkwah yang diusahakan oleh Ebit di negara orang itu.


“Dari tahun 2019 saya terbayang nak pergi Sao Paulo dan Rio dan bayangkan pergi ke masjid di sana sebab sana tempat m4ksiat terbes4r dan ada festival setiap tahun.

Mesti orang pelik tengok. Tiba-tiba ustaz ke sana… hebat!” luah seorang pengikut Ebit.

“UEL ke mana pergi orang sayang… pertama senyuman dia… kedua budi bahasa dan rendah diri sentiasa dan orang orang beriman ni positive vibes yang ada dalam diri dia…

Inilah anugerah Allah utk UEL kerana sentiasa berbuat baik bukan setakat warga sendiri di Malaysia tapi hingga keluar negara yang UEL jejaki.

“Semoga segala niat baik dan murni di redaii Allah dan secara peribadi saya doakan UEL di rahmati Allah di dunia dan di akh1rat. Amin yra,” tulis seorang pengguna media sosial pula.

“Ni baru betul berd4kwah, bukan bawak kereta kat padang pasir sambil buat lagu,” respons seorang lagu wargamaya.

Ebit memang cukup terkenal dengan siri misi kemanusiaannya.

Terdahulu, Ebit terbang ke Pal3stin bagi memberikan bantuan kepada mereka yang memerlukan di sana.

Sumber: Gempak


(Visited 10,144 times, 1 visits today)