MEMANG RAMAI YANG MARAH PADA JAKEL, TAPI BACA NI… [Video]

Boikot Jakel?

Tular hari ni tentang kes keluarga Dato Feroz menghina bangsa Melayu. Dan ramai melakukan kempen boikot Jakel kerana kesilapan ahli keluarganya itu.

Saya sebenarnya tak ingin nak tulis hal ni, tapi bila membaca mereka yang marah dengan post tersebut, rasa terpanggil juga untuk menulis. Maafkan saya Dato’ Feroz kalau Dato’ baca post saya ni, saya terpaksa dedahkan apa yang Dato’ sembunyikan selama ini demi kebaikan bersama.



Jakel terkenal dengan butik baju, kain dan karpet yang berkualiti di tanahair kita. Disebalik kisah jualan yang hebat, sebenarnya kita tak tahu bahawa duit keuntungan yang mereka dapat banyak disalurkan di madrasah-madrasah tempatan dan juga luar negara terutamanya di negara ketiga seperti Bangladesh dan lain-lain. Saya tak kenal Dato’ Feroz secara peribadi, tapi saya kenal seorang maulana yang dilantik oleh Dato’ Feroz untuk meluluskan permohonan bantuan dari mana-mana madrasah agar ia disalurkan pada tempat yang betul.

Tidak cukup dengan itu, majlis-majlis perhimpunan ulama dan sebagainya, antara penyumbang besar adalah Jakel, tapi mereka tak letakkan nama syarikat mereka sebagai penaja majlis. Hanya orang yang terlibat secara langsung dalam majlis itu sahaja yang tahu tentang ini.

Pada setiap Jumaat, Dato’ Feroz sedekahkan duit selepas habis solat Jumaat. Kadang-kadang beliau sendiri yang beri dan kadang-kadang melalui staf beliau.



Ini apa yang saya tahu, dan apa yang tak tahu itu entah berapa banyak lagi sumbangan beliau ke atas agama ini melalui harta yang beliau dapat. Yang membuat salah adalah salah seorang daripada keluarga beliau, tapi yang ajibnya perniagaan beliau yang hendak diboikot. Dan adakah kerana satu kesalahan itu terus menghilangkan segala kebaikan lain yang pernah beliau lakukan?

Bulan Ramadhan sepatutnya bulan sabar. Bulan didik nafsu amarah kita agar menjadi seorang mukmin yang sejati. Jangan biarkan berlaku permusuhan dalam bulan yang mulia ini. Si pelaku sudah pun minta maaf, apalah salahnya kita pun merendahkan hati untuk memaafkan atas ketelanjuran tersebut. Semoga Allah jaga hati kita dan tidak hancurkan pahala ibadah kita seperti pasir yang ditiup angin. Aaminn.. -uthmandaud-

P/s : wallahi saya tak pernah dibayar oleh pihak Jakel untuk share tentang ni. Baik sebelum mahupun sekarang..

Oleh – Uthman Daud

Sementara itu banyak komen-komen menarik dari netizen pada posting Uthman Daud yang menceritakan perkara-perkara tentang ‘Boss Jakel’ yang tidak diketahui umum.

“Jakel bina Sekolah Menengah Agama Ar-Raudhah An-Nabawiyah (SMARAAN) di Janda Baik. Sesiapa yg masuk situ 100% akan ditaja tnpa perli membayar sesen pun. 4 orang anak murid saya sedang melanjutkan pelajaran di situ” kata Hanzlah Bin Othman

“Saya juga saksi bagi kebaikan yg dato’ feroz dah lakukan..sedangkan staff2nya juga kebanyakan melayu..” kata Ahmad Razi

“dengar2 cmtu lah, jakel banyak bantu melayu terutama disekitar KL. pandang lah kebaikan2 yg banyak tu lebih bagus lagi” komen oleh Abdul Raof Bin Nurin

“Pernah bersama-sama dato’ Feroz Jakel mendengar tausiah dan baiah dgn Hadratji Maulana Zulfikar Al Mujaddidi di rumah kediaman Dato di KL.. seorang yg sgt tinggi sifat Ikram Muslimin lebih2 lg terhadap ulama..” – Komen dari Abu Khaleef

TEKAN PLAY VIDEO DI BAWAH >>>>