KOMEN PENULIS TENTANG SIDANG MEDIA ‘BEREMOSI’ KP SPRM

SEMALAM ramai dapat lihat secara live bagaimana Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Mohd. Shukri Abdull mendedahkan macam-macam pasal diri dan cabaran yang beliau terpaksa tempuh sepanjang kariernya sampai beliau sebak-sebak dalam TV kalau kita tengok.

OK. Cukuplah Datuk Seri. Sejujurnya saya tidak begitu bersetuju dengan cara itu kerana sebagai ketua kepada satu badan tertinggi yang diberi kuasa untuk memerangi rasuah dan segala penyalahgunaan kuasa ini, Datuk Seri tak boleh MENZAHIRKAN emosi , kesedihan, kemarahan semua ini secara terbuka kerana ia boleh mengundang 1,001 macam persepsi dan andaian.

Saya tidak dapat bayangkan kalau Panglima ATM, Ketua Polis Negara, Ketua Pengarah Imigresen, Ketua Pengarah Penjara etc pun buat benda yang sama andaikata mereka kecewa sepertimana yang Datuk Seri buat semalam.

Bayangkan lepas ni, kalau ada mana-mana ketua jabatan kerajaan yang frust, mereka terus bertindak buat press conference untuk buat luahan hati secara terbuka, mau haru jadinya!

Pada masa yang sama, saya sedar Datuk Seri juga manusia biasa, kalau saya di tempat Datuk Seri, silap haribulan bukan setakat sebak, entah-entah saya siap berguling-guling meraung dalam sidang media tu, sebab tulah saya memang tak layak duduk kat tempat Datuk Seri ahaks!

Apapun sekarang ada tugas yang cukup berat menanti Datuk Seri. Datuk Seri kena dilihat gagah, berani, cekal untuk melaluinya kerana kalau Datuk Seri kuat, anak buah Datuk Seri di SPRM pasti akan lebih bersemangat menjalankan tugas mereka, kalau sebaliknya, mereka pasti sepuluh kali akan lebih ‘down’.

Saya hanya rakyat biasa dan mungkin tak tahu apa-apa, hanya pada Datuk Seri dan anak-anak buah Datuk Seri lah yang kami harapkan untuk membersihkan segala ‘kekotoran’ ini sekiranya wujud.

Jangan marah Datuk Seri, ini hanyalah apa yang saya rasa dan ia tak semestinya betul.
All the best to u Datuk Seri dan semua warga kerja SPRM. U simply the best kata Tina Turner!

Penulis – Syahril A Kadir 

Leave a Reply

Your email address will not be published.