CARA-CARA KILATKAN KASUT KAWAD, BOLEH SHARE..

Bahan-bahannya:

Kiwi – wajib ada…
Lilin – jgn sampai terbakor bilik
Sedikit air – lebih kurang 2 sudu besor dlm penutup kiwi
kain kuning – extra soft x de bulu punye….

1) Gosok kiwi 2 – 3 round ke kasut…
2) Layor skit2 sampai kiwi masak
3) Ulang langkah 1 dan 2, sampai kiwi jd rata…
4) Kemudian ambik kain td, letakkan pd jari penunjuk
5) Celupkan sedikit air
6) Gosok pelan2, antara sentuh dan tak sentuh dgn kasut…
7) Calit sedikit kiwi klu cermin tak timbul…..
8) Klu nak efektif lagi jemur kasut yg dah disapu kiwi di tengah panas sebelum buat langkah 4 hingga 7……
9) Klu tak berkesan jugak, pakai je TOYOL….
10) Klu itu pun tak boleh jugak, ko bakar je kasut tu…

Sebenarnya tak de petua nak kilat kasut dengan pantas kecuali pakai toyol….kilat kasut ni nak kena banyak bersabar dan rajin je dan kain pengilat tu yg main banyak peranan, ada setengah orang ketuk tin kiwi 2 3 kali sebelum buka, lepas tu jemur kejap bg minyak naik……satu lagi petua nak kilat kasut cari tempat teduh di siang hari….contoh bawah garaj ke, kaki lima ke, baru bleh nampak gigi….klu malam kilat kasut, kompem kelabu macam tuannya….

Daripada – TanggoPapa

Teknik mengilatkan kasut kulit

Sumber Youtube –https://www.youtube.com/channel/UCNkIijtCb1ojR57FRgBFhDA